sâmbătă, 7 iulie 2007

Autostrazi

Autostrăzile prezintă cel mai înalt grad de separare a circulaţiei, fiind rezervate numai traficului auto, cu elemente geometrice care permit realizarea unor debite şi viteze mari, în condiţii de maximă siguranţă.

Autostrăzile au două căi de circulaţie unidirecţionale, separate printr-o zonă mediană, fiecare cu cel puţin două benzi de circulaţie, fără încrucişări de nivel cu alte căi de circulaţie şi accesibile numai în anumite puncte special amenajate.


[modifică] Istoric
În anul 1924, între Milano şi Varesse, în Italia, la propunerea inginerului Piero Puricelli, s-a realizat prima autostradă din lume, aceasta avea o singură cale cu trei benzi de circulaţie.


[modifică] Clasificare
Autostrăzile se pot clasifica în trei categorii:

autostrăzi de degajare - situate în zona intrărilor oraşelor cu circulaţie deosebit de intensă
autostrăzi urbane - sunt amenajate în interorul oraşelor cu valori ale fluxurilor de trafic deosebit
autostrăzi de legătură - numite şi extraurbane, realizează legătura între două sau mai multe centre urbane, ele fiind proiectate în funcţie de viteza de proiectare, relieful regiunii şi de capacitatea de circulaţie pe care trebuie să o preia în perioada de perspectivă preconizată.

[modifică] Alcătuire şi funcţionalitate
Autostrăzile trebuie să îndeplinească nişte condiţii de funcţionalitate cum ar fi:

căi unidirecţionale de circulaţie - acestea să fie prevăzute cu cel puţin două benzi de circulaţie pe sens, delimitate între ele prin linii de marcaje întrerupte, iar căile sunt separate printr-o zonă verde mediană.

Autostradăbenzi de stationare accidentală - prevăzute pe toată lungimea, alăturate căilor unidirecţionale
benzi de ghidare - căte două pentru fiecare cale unidirecţională, care sunt vopsite în alb sau galben şi precizează prin continuitatea liniilor lăţimea părţii carosabile propriu-zisă
benzi carosabile suplimentare pe sectoarele cu rampă mare (sau benzi pentru vehicole lente) şi pe sectoarele de intrare sau iesire de pe autostradă (benzi de accelerare sau de decelerare) care sunt executate în general în locul benzilor de staţionare sau de urgenţă.
Autostrăzile trebuie să se încadreze cât mai bine în peisajul regiunii traversate, să aibă un aspect estetic şi să realizeze un confort optic ridicat.

Autostrăzile trebuie să ocolească centrele populate, iar accesul la acestea să se realizeze numai în anumite locuri numite noduri rutiere amenajate fără încrucişarea fluxurilor de circulaţie ale căilor unidirecţionale.

Niciun comentariu: