sâmbătă, 7 iulie 2007

Calea Ferata

Calea ferată este o cale de comunicaţie definită în Dicţionarul explicativ al limbii române ca fiind mijlocul de transport terestru, destinat circulaţiei vehiculelor prin rulare pe şine sau cabluri. Dar o definiţie mai corectă ar spune despre calea ferată că este un ansamblu de construcţii şi instalaţii cu ajutorul cărora se asigură circulaţia materialului rulant (tren, vagoane) în vederea efectuării transporturilor de călători şi bunuri materiale. Calea ferată este una din cele mai complexe lucrări inginereşti, avându-se în vedere caracterul extrem de variat al construcţiilor şi instalaţiilor ce o compun pe de o parte, volumul şi răspândirea lor pe de altă parte.
Alcătuire

Trenul de colecţie "Costerina", Gdynia - Kościerzyna, PoloniaCalea ferată se compune din linia propriu-zisă, lucrări de artă cum ar fi poduri, podeţe, viaducte, tuneluri, ş.a., construcţii pentru deservirea călătorilor şi a traficului de mărfuri (clădiri de călători, peroane, magazii, triaje ş.a.), instalaţii de automatizare, centralizare şi bloc, cât şi instalaţii de telecomunicaţii şi construcţii necesare reparării, întreţinerii, echipării şi alimentării materialului rulant.
Importanţa economică
Lungimea reţelei de căi ferate în România: total: 11385 km din care electrificată: 3888 km.

linii principale: liniile care leagă marile oraşe;
linii magistrale: linii de o importanţă deosebită pe traseul cărora trenurile de marfă sau de călători au trasee directe.
În România avem următoarele magistrale: Bucureşti - Timişoara; Bucureşti - Arad; Bucureşti - Oradea; Bucureşti - Satu Mare; Bucureşti - Dorneşti, Bucureşti - Iaşi; Bucureşti - Galaţi; Bucureşti - Constanţa;

linii secundare
linii de interes local
linii turistice
După relief
linii muntoase
linii în zone deluroase
linii de şes

Niciun comentariu: